Profielwerkstuk
Profielwerkstuk
Op de middelbare school in Nederland ben je verplicht om in jouw examenjaar een eindwerkstuk/‘meesterproef’, genaamd profielwerkstuk, te maken. Dit werkstuk heeft betrekking op ten minste één groot vak van jouw vakkenpakket, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in jouw profiel (Examenblad). Het profielwerkstuk kan eigenlijk gezien worden als een ‘groot onderzoek’ waarmee je jouw kritische en onderzoekende vaardigheden laten zien.
​
Een profielwerkstuk is natuurlijk veel meer dan alleen iets schrijven. Voordat je het werkstuk kunt schrijven, ben je eerst druk bezig met je eigen onderzoek. En vaak wordt aangegeven dat leerlingen dit moeilijk vinden of niet weten hoe ze dit precies moeten doen. Als de kritische en onderzoekende houding (die je nodig hebt voor het profielwerkstuk) in de eerdere leerjaren al wordt ontwikkeld, wordt het eigenlijk dus uiteindelijk makkelijker om een onderzoek te starten!
​
Er wordt daarnaast gemerkt dat het doen van een profielwerkstuk over een taal en/of cultuur weinig wordt gekozen door leerlingen, ook al is er in de afgelopen jaren wel een (lichte) toename te zien is. De taalvakken worden vaak als minder relevant gezien, omdat leerlingen niet goed weten welke onderwerpen er zijn of welke kant zij op kunnen met een taal en/of cultuur. Vaak wordt er bij een taal gedacht aan woorden/zinnen/grammatica, terwijl er talloze mogelijkheden zijn (vooral op het gebied van cultuur).
​
Het stappenplan dat KriTiCO aanbiedt bevat ook de stappen die uiteindelijk voor het profielwerkstuk gezet moeten worden. Handig dus! Met KriTiCO wordt gehoopt dat er een klassenklimaat gecreëerd wordt waarin het bedenken en beantwoorden van vraagstukken als vanzelfsprekend wordt gezien, en waarin de nieuwsgierige houding ten opzichte van een taal en cultuur wordt gestimuleerd, zodat je uiteindelijk jouw profielwerkstuk schrijft over een taal en/of cultuur.
Op de middelbare school in Nederland ben je verplicht om in jouw examenjaar een eindwerkstuk/‘meesterproef’, genaamd profielwerkstuk, te maken. Dit werkstuk heeft betrekking op ten minste één groot vak van jouw vakkenpakket, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in jouw profiel (Examenblad). Het profielwerkstuk kan eigenlijk gezien worden als een ‘groot onderzoek’ waarmee je jouw kritische en onderzoekende vaardigheden laten zien.
​
Een profielwerkstuk is natuurlijk veel meer dan alleen iets schrijven. Voordat je het werkstuk kunt schrijven, ben je eerst druk bezig met je eigen onderzoek. En vaak wordt aangegeven dat leerlingen dit moeilijk vinden of niet weten hoe ze dit precies moeten doen. Als de kritische en onderzoekende houding (die je nodig hebt voor het profielwerkstuk) in de eerdere leerjaren al wordt ontwikkeld, wordt het eigenlijk dus uiteindelijk makkelijker om een onderzoek te starten!
​
Er wordt daarnaast gemerkt dat het doen van een profielwerkstuk over een taal en/of cultuur weinig wordt gekozen door leerlingen, ook al is er in de afgelopen jaren wel een (lichte) toename te zien is. De taalvakken worden vaak als minder relevant gezien, omdat leerlingen niet goed weten welke onderwerpen er zijn of welke kant zij op kunnen met een taal en/of cultuur. Vaak wordt er bij een taal gedacht aan woorden/zinnen/grammatica, terwijl er talloze mogelijkheden zijn (vooral op het gebied van cultuur).
​
Het stappenplan dat KriTiCO aanbiedt bevat ook de stappen die uiteindelijk voor het profielwerkstuk gezet moeten worden. Handig dus! Met KriTiCO wordt gehoopt dat er een klassenklimaat gecreëerd wordt waarin het bedenken en beantwoorden van vraagstukken als vanzelfsprekend wordt gezien, en waarin de nieuwsgierige houding ten opzichte van een taal en cultuur wordt gestimuleerd, zodat je uiteindelijk jouw profielwerkstuk schrijft over een taal en/of cultuur.
Bronnenwijzer/-tool
Als je eenmaal een onderwerp of een richting hebt gekozen waar je jouw werk over wilt gaan doen, dan is de volgende stap dat je de bronnen gaat verkennen en weet waar je de informatie vandaan wilt halen. Het is hierbij belangrijk dat je leert om te gaan met de hoeveelheid informatie die beschikbaar is op het internet en dat je KriTiCO (😉) blijft. Hoe kun je bronnen zoeken, vinden, (kritisch) beoordelen en gebruiken? Hieronder krijg je daar informatie over.
​
Bronnen zoeken en vinden
Vaak zoek je informatie op Internet op via een zoekmachine als Google. Wat vervolgens gebeurt, is dat je veel resultaten te zien krijgt, waarbij je goed moet kijken welke informatie relevant is en je verder moet zoeken. Wat je in Google kunt doen is bijvoorbeeld jouw zoekterm(en) tussen aanhalingstekens invoeren (dus, bijvoorbeeld: “La historia de la Reconquista”): zo krijg je alleen resultaten te zien van websites/artikelen die het woord/de woorden letterlijk benoemen. Bij het zoeken van bronnen kun je ook zoeken op de ‘taal’, de ‘periode’ en of je, bijvoorbeeld, alleen Pdf-bestanden wilt vinden. Als je alleen wetenschappelijke artikelen wilt vinden, kun je Google Scholar gebruiken, maar ook dan krijg je veel resultaten te zien.
​
Bronnen (KriTiCO) beoordelen
Een bron kan je veel informatie geven. Maar hoe weet je wanneer deze betrouwbaar is en de juiste informatie geeft? Tegenwoordig kan alles bewerkt worden en kan iedereen een bericht plaatsen op verschillende websites. Hoe blijf je kritisch? Bepaal ten eerste of jij vindt dat de informatie ‘professioneel’ wordt gegeven of dat het veel fouten bevat. Ook kun je onderzoeken in welke periode de bron is gemaakt en door wie (lijken het meningen of feiten, gebaseerd op ware gebeurtenissen en/of andere bronnen)? Probeer achter zoveel mogelijk dingen te komen over de bron die je hebt gevonden. Wel is het uiteindelijk aan jezelf om te bepalen of de bron betrouwbaar is en de juiste informatie geeft. (Tip: Wikipedia is vaak geen betrouwbare bron!)
​
Bronnen gebruiken
Let op dat je in je verslag/werkstuk geen plagiaat pleegt (het letterlijk overnemen van het werk van iemand anders, zonder de bronvermelding te benoemen). Dit is namelijk dan niet jouw werk en hiervoor kun je strafpunten krijgen of soms zelfs geschorst worden: of je het nou bewust of onbewust doet. Zorg ervoor dat je weet hoe jouw school wilt dat je de bronnen vermeldt. Vaak is dit met APA: kijk op Scribbr voor hulp met bronvermeldingen. Tip: doe dit tussendoor en gelijk als je informatie uit een bron haalt, anders moet je achteraf veel werk doen of vergeet je het (en pleeg je dus onbewust plagiaat)! Let op: websites, sociale media, video’s of audiobestanden moeten ook een bronvermelding krijgen.
​
Gouden tip: lees de introductie en conclusie van een gevonden artikel!
Hier staan namelijk al vaak de belangrijke informatie in en op deze manier raak je niet verdwaald in alle informatie.
​
​
Succes & blijf KriTiCO!
​