Profielwerkstuk
Profielwerkstuk
Op de middelbare school in Nederland ben je verplicht om in jouw examenjaar een eindwerkstuk/‘meesterproef’, genaamd profielwerkstuk, te maken. Dit werkstuk heeft betrekking op ten minste één groot vak van jouw vakkenpakket, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in jouw profiel (Examenblad). Het profielwerkstuk kan eigenlijk gezien worden als een ‘groot onderzoek’ waarmee je jouw kritische en onderzoekende vaardigheden laten zien.
​
Een profielwerkstuk is natuurlijk veel meer dan alleen iets schrijven. Voordat je het werkstuk kunt schrijven, ben je eerst druk bezig met je eigen onderzoek. En vaak wordt aangegeven dat leerlingen dit moeilijk vinden of niet weten hoe ze dit precies moeten doen. Als de kritische en onderzoekende houding (die je nodig hebt voor het profielwerkstuk) in de eerdere leerjaren al wordt ontwikkeld, wordt het eigenlijk dus uiteindelijk makkelijker om een onderzoek te starten!
​
Er wordt daarnaast gemerkt dat het doen van een profielwerkstuk over een taal en/of cultuur weinig wordt gekozen door leerlingen, ook al is er in de afgelopen jaren wel een (lichte) toename te zien is. De taalvakken worden vaak als minder relevant gezien, omdat leerlingen niet goed weten welke onderwerpen er zijn of welke kant zij op kunnen met een taal en/of cultuur. Vaak wordt er bij een taal gedacht aan woorden/zinnen/grammatica, terwijl er talloze mogelijkheden zijn (vooral op het gebied van cultuur).
​
Het stappenplan dat KriTiCO aanbiedt bevat ook de stappen die uiteindelijk voor het profielwerkstuk gezet moeten worden. Handig dus! Met KriTiCO wordt gehoopt dat er een klassenklimaat gecreëerd wordt waarin het bedenken en beantwoorden van vraagstukken als vanzelfsprekend wordt gezien, en waarin de nieuwsgierige houding ten opzichte van een taal en cultuur wordt gestimuleerd, zodat je uiteindelijk jouw profielwerkstuk schrijft over een taal en/of cultuur.
Op de middelbare school in Nederland ben je verplicht om in jouw examenjaar een eindwerkstuk/‘meesterproef’, genaamd profielwerkstuk, te maken. Dit werkstuk heeft betrekking op ten minste één groot vak van jouw vakkenpakket, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in jouw profiel (Examenblad). Het profielwerkstuk kan eigenlijk gezien worden als een ‘groot onderzoek’ waarmee je jouw kritische en onderzoekende vaardigheden laten zien.
​
Een profielwerkstuk is natuurlijk veel meer dan alleen iets schrijven. Voordat je het werkstuk kunt schrijven, ben je eerst druk bezig met je eigen onderzoek. En vaak wordt aangegeven dat leerlingen dit moeilijk vinden of niet weten hoe ze dit precies moeten doen. Als de kritische en onderzoekende houding (die je nodig hebt voor het profielwerkstuk) in de eerdere leerjaren al wordt ontwikkeld, wordt het eigenlijk dus uiteindelijk makkelijker om een onderzoek te starten!
​
Er wordt daarnaast gemerkt dat het doen van een profielwerkstuk over een taal en/of cultuur weinig wordt gekozen door leerlingen, ook al is er in de afgelopen jaren wel een (lichte) toename te zien is. De taalvakken worden vaak als minder relevant gezien, omdat leerlingen niet goed weten welke onderwerpen er zijn of welke kant zij op kunnen met een taal en/of cultuur. Vaak wordt er bij een taal gedacht aan woorden/zinnen/grammatica, terwijl er talloze mogelijkheden zijn (vooral op het gebied van cultuur).
​
Het stappenplan dat KriTiCO aanbiedt bevat ook de stappen die uiteindelijk voor het profielwerkstuk gezet moeten worden. Handig dus! Met KriTiCO wordt gehoopt dat er een klassenklimaat gecreëerd wordt waarin het bedenken en beantwoorden van vraagstukken als vanzelfsprekend wordt gezien, en waarin de nieuwsgierige houding ten opzichte van een taal en cultuur wordt gestimuleerd, zodat je uiteindelijk jouw profielwerkstuk schrijft over een taal en/of cultuur.
Stap 1. Introductie: "Wat ga ik doen?"
In deze fase ga je erachter komen waar jij nieuwsgierig naar bent en achter wilt komen. Je gaat als het ware een thema/onderwerp kiezen. Het is belangrijk om in deze fase te begrijpen wat er uiteindelijk van je verwacht wordt als er een taak aan vastzit. Zorg er dus voor dat je dit goed weet en stel vragen aan je docent bij twijfels. In deze fase ga je vooral verkennen en de vele onderwerpen bekijken die de taal, cultuur en KriTiCO je aanbiedt.
​
Activiteiten vooraf:
- Zorg ervoor dat je weet of je alleen of in een tweetal/groep werkt.
- Zorg ervoor dat je weet wat de succescriteria zijn van de eindtaak (als die er is).
- Zorg ervoor dat je weet in welke taal de eindtaak geschreven moet worden en wat het gevraagde niveau daarvoor is.
- Zorg ervoor dat je weet hoe lang je de tijd hebt voor de eindtaak.
​
Activiteiten tijdens:
- Doe inspiratie op via KriTiCO, het Internet, nieuwsberichten, social media. Vraag je docent om hulp of tips.
- Je gaat waarnemen, vergelijken en antwoord geven op de vragen: “Wat wil ik weten? Waar ben ik nieuwsgierig naar? Welke vraag wil ik beantwoorden? Wat ga ik doen?”
- Je denkt na over talen, culturen en ‘de wereld’.
​
Doelen:
-
Je weet of je alleen werkt of samenwerkt.
-
Je kunt benoemen wat de succescriteria zijn van de eindtaak.
-
Je kunt benoemen in welke taal de eindtaak geschreven moet worden en wat het gevraagde niveau voor de taal is.
-
Je kunt benoemen hoeveel tijd je hebt voor de eindtaak.
-
Je kunt een vraag over taal, cultuur en/of ‘de wereld’ bedenken.
​
Toepassen/tip:
Je houdt alle stappen en doelen bij via een logboek/online document.