Profielwerkstuk
Profielwerkstuk
Op de middelbare school in Nederland ben je verplicht om in jouw examenjaar een eindwerkstuk/‘meesterproef’, genaamd profielwerkstuk, te maken. Dit werkstuk heeft betrekking op ten minste één groot vak van jouw vakkenpakket, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in jouw profiel (Examenblad). Het profielwerkstuk kan eigenlijk gezien worden als een ‘groot onderzoek’ waarmee je jouw kritische en onderzoekende vaardigheden laten zien.
​
Een profielwerkstuk is natuurlijk veel meer dan alleen iets schrijven. Voordat je het werkstuk kunt schrijven, ben je eerst druk bezig met je eigen onderzoek. En vaak wordt aangegeven dat leerlingen dit moeilijk vinden of niet weten hoe ze dit precies moeten doen. Als de kritische en onderzoekende houding (die je nodig hebt voor het profielwerkstuk) in de eerdere leerjaren al wordt ontwikkeld, wordt het eigenlijk dus uiteindelijk makkelijker om een onderzoek te starten!
​
Er wordt daarnaast gemerkt dat het doen van een profielwerkstuk over een taal en/of cultuur weinig wordt gekozen door leerlingen, ook al is er in de afgelopen jaren wel een (lichte) toename te zien is. De taalvakken worden vaak als minder relevant gezien, omdat leerlingen niet goed weten welke onderwerpen er zijn of welke kant zij op kunnen met een taal en/of cultuur. Vaak wordt er bij een taal gedacht aan woorden/zinnen/grammatica, terwijl er talloze mogelijkheden zijn (vooral op het gebied van cultuur).
​
Het stappenplan dat KriTiCO aanbiedt bevat ook de stappen die uiteindelijk voor het profielwerkstuk gezet moeten worden. Handig dus! Met KriTiCO wordt gehoopt dat er een klassenklimaat gecreëerd wordt waarin het bedenken en beantwoorden van vraagstukken als vanzelfsprekend wordt gezien, en waarin de nieuwsgierige houding ten opzichte van een taal en cultuur wordt gestimuleerd, zodat je uiteindelijk jouw profielwerkstuk schrijft over een taal en/of cultuur.
Op de middelbare school in Nederland ben je verplicht om in jouw examenjaar een eindwerkstuk/‘meesterproef’, genaamd profielwerkstuk, te maken. Dit werkstuk heeft betrekking op ten minste één groot vak van jouw vakkenpakket, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in jouw profiel (Examenblad). Het profielwerkstuk kan eigenlijk gezien worden als een ‘groot onderzoek’ waarmee je jouw kritische en onderzoekende vaardigheden laten zien.
​
Een profielwerkstuk is natuurlijk veel meer dan alleen iets schrijven. Voordat je het werkstuk kunt schrijven, ben je eerst druk bezig met je eigen onderzoek. En vaak wordt aangegeven dat leerlingen dit moeilijk vinden of niet weten hoe ze dit precies moeten doen. Als de kritische en onderzoekende houding (die je nodig hebt voor het profielwerkstuk) in de eerdere leerjaren al wordt ontwikkeld, wordt het eigenlijk dus uiteindelijk makkelijker om een onderzoek te starten!
​
Er wordt daarnaast gemerkt dat het doen van een profielwerkstuk over een taal en/of cultuur weinig wordt gekozen door leerlingen, ook al is er in de afgelopen jaren wel een (lichte) toename te zien is. De taalvakken worden vaak als minder relevant gezien, omdat leerlingen niet goed weten welke onderwerpen er zijn of welke kant zij op kunnen met een taal en/of cultuur. Vaak wordt er bij een taal gedacht aan woorden/zinnen/grammatica, terwijl er talloze mogelijkheden zijn (vooral op het gebied van cultuur).
​
Het stappenplan dat KriTiCO aanbiedt bevat ook de stappen die uiteindelijk voor het profielwerkstuk gezet moeten worden. Handig dus! Met KriTiCO wordt gehoopt dat er een klassenklimaat gecreëerd wordt waarin het bedenken en beantwoorden van vraagstukken als vanzelfsprekend wordt gezien, en waarin de nieuwsgierige houding ten opzichte van een taal en cultuur wordt gestimuleerd, zodat je uiteindelijk jouw profielwerkstuk schrijft over een taal en/of cultuur.
Over KriTiCO
In de huidige en toekomstige maatschappij is het van belang om een kritische en onderzoekende houding te ontwikkelen: nieuwsgierig en kritisch zijn, een open houding hebben, benieuwd zijn naar wat al wel en niet bekend is, zelf antwoorden en oplossingen willen zoeken, willen begrijpen en willen ontdekken. De website KriTiCO is ontwikkeld om dit te stimuleren en is gemaakt voor leerlingen van alle niveaus en jaarlagen op de middelbare school.
​
KriTiCO heeft twee doelen:
-
jou gewend te laten raken aan het doen van onderzoek en de kritische en onderzoekende houding te stimuleren;
-
jou de talloze mogelijkheden laten zien om een onderzoek te doen over (met name de Spaanse) taal en/of cultuur.
​
Jij leert dus om over een onderwerp zelfstandig nieuwe dingen te ontdekken en antwoorden te vinden. Om te zorgen dat je niets vergeet, zal je de volgende stappen doorlopen:
-
Introductie
-
Verkennen
-
Opzetten & plannen
-
Uitvoeren
-
Concluderen
-
Presenteren
-
Verdiepen & toepassen
-
Reflecteren
Deze ‘cyclus’ laat de stappen zien die je zet als je een onderzoek doet, meer over een thema te weten wilt komen en/of vraagstukken beantwoord wilt hebben. Het dient vooral als leidraad en om je op weg te helpen. Zo kun je zien waar je bent in het proces en waar je naartoe gaat. Neem alle stappen door voordat je aan de slag gaat en benader je docent als je vragen/twijfels hebt.
​
Tijdsinvestering
Houd rekening met deze (globale) verdeling van je tijd:
- Stap 1 t/m 3 (introductie, verkennen, opzetten en plannen): één week
- Stap 4 (uitvoeren): twee weken
- Stap 5 en 6 (concluderen en presenteren): één week
- Stap 7 (verdiepen en toepassen): één week
- Stap 8 (reflecteren): één week
​
Op dit moment is de website nog in de proeffase en zijn suggesties en opmerkingen welkom (zowel van scholen en professionals als van leerlingen). Deze kunnen verstuurd worden naar kri.ti.co@hotmail.com. Veel dank alvast voor de feedback!