Profielwerkstuk
Profielwerkstuk
Op de middelbare school in Nederland ben je verplicht om in jouw examenjaar een eindwerkstuk/‘meesterproef’, genaamd profielwerkstuk, te maken. Dit werkstuk heeft betrekking op ten minste één groot vak van jouw vakkenpakket, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in jouw profiel (Examenblad). Het profielwerkstuk kan eigenlijk gezien worden als een ‘groot onderzoek’ waarmee je jouw kritische en onderzoekende vaardigheden laten zien.
​
Een profielwerkstuk is natuurlijk veel meer dan alleen iets schrijven. Voordat je het werkstuk kunt schrijven, ben je eerst druk bezig met je eigen onderzoek. En vaak wordt aangegeven dat leerlingen dit moeilijk vinden of niet weten hoe ze dit precies moeten doen. Als de kritische en onderzoekende houding (die je nodig hebt voor het profielwerkstuk) in de eerdere leerjaren al wordt ontwikkeld, wordt het eigenlijk dus uiteindelijk makkelijker om een onderzoek te starten!
​
Er wordt daarnaast gemerkt dat het doen van een profielwerkstuk over een taal en/of cultuur weinig wordt gekozen door leerlingen, ook al is er in de afgelopen jaren wel een (lichte) toename te zien is. De taalvakken worden vaak als minder relevant gezien, omdat leerlingen niet goed weten welke onderwerpen er zijn of welke kant zij op kunnen met een taal en/of cultuur. Vaak wordt er bij een taal gedacht aan woorden/zinnen/grammatica, terwijl er talloze mogelijkheden zijn (vooral op het gebied van cultuur).
​
Het stappenplan dat KriTiCO aanbiedt bevat ook de stappen die uiteindelijk voor het profielwerkstuk gezet moeten worden. Handig dus! Met KriTiCO wordt gehoopt dat er een klassenklimaat gecreëerd wordt waarin het bedenken en beantwoorden van vraagstukken als vanzelfsprekend wordt gezien, en waarin de nieuwsgierige houding ten opzichte van een taal en cultuur wordt gestimuleerd, zodat je uiteindelijk jouw profielwerkstuk schrijft over een taal en/of cultuur.
Op de middelbare school in Nederland ben je verplicht om in jouw examenjaar een eindwerkstuk/‘meesterproef’, genaamd profielwerkstuk, te maken. Dit werkstuk heeft betrekking op ten minste één groot vak van jouw vakkenpakket, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in jouw profiel (Examenblad). Het profielwerkstuk kan eigenlijk gezien worden als een ‘groot onderzoek’ waarmee je jouw kritische en onderzoekende vaardigheden laten zien.
​
Een profielwerkstuk is natuurlijk veel meer dan alleen iets schrijven. Voordat je het werkstuk kunt schrijven, ben je eerst druk bezig met je eigen onderzoek. En vaak wordt aangegeven dat leerlingen dit moeilijk vinden of niet weten hoe ze dit precies moeten doen. Als de kritische en onderzoekende houding (die je nodig hebt voor het profielwerkstuk) in de eerdere leerjaren al wordt ontwikkeld, wordt het eigenlijk dus uiteindelijk makkelijker om een onderzoek te starten!
​
Er wordt daarnaast gemerkt dat het doen van een profielwerkstuk over een taal en/of cultuur weinig wordt gekozen door leerlingen, ook al is er in de afgelopen jaren wel een (lichte) toename te zien is. De taalvakken worden vaak als minder relevant gezien, omdat leerlingen niet goed weten welke onderwerpen er zijn of welke kant zij op kunnen met een taal en/of cultuur. Vaak wordt er bij een taal gedacht aan woorden/zinnen/grammatica, terwijl er talloze mogelijkheden zijn (vooral op het gebied van cultuur).
​
Het stappenplan dat KriTiCO aanbiedt bevat ook de stappen die uiteindelijk voor het profielwerkstuk gezet moeten worden. Handig dus! Met KriTiCO wordt gehoopt dat er een klassenklimaat gecreëerd wordt waarin het bedenken en beantwoorden van vraagstukken als vanzelfsprekend wordt gezien, en waarin de nieuwsgierige houding ten opzichte van een taal en cultuur wordt gestimuleerd, zodat je uiteindelijk jouw profielwerkstuk schrijft over een taal en/of cultuur.
Stap 3. Opzetten & plannen: "Hoe ga ik het doen?"
In deze fase ga je ervoor zorgen dat je een duidelijke planning hebt over wanneer je wat gaat doen voor je onderzoek(je). Je zet de vragen om naar een uitvoerbaar onderzoek. De docent zal je op weg helpen met je planning en kijken of de planning realistisch en haalbaar is.
​
Activiteiten:
- Zorg ervoor dat je weet hoe het ontwerp van jouw onderzoek eruit ziet.
- Zorg ervoor dat je weet hoe jij jouw onderzoek precies gaat uitvoeren.
- Zorg ervoor dat, als je samenwerkt, je precies weet wie wat en wanneer gaat doen.
- Zorg ervoor dat je weet hoe lang je nodig hebt voor elke stap van KriTiCO.
- Zorg ervoor dat je weet hoe je achter je antwoord(en) gaat komen en wanneer je welke vraag beantwoord wilt hebben.
- Denk niet alleen aan artikelen of schriftelijke bronnen, maar ook aan interviews met native speakers, video’s online bekijken, documentaires bekijken, etc.
​
Doelen:
-
Je kunt precies benoemen hoe jouw onderzoek eruit gaat zien.
-
Je kunt benoemen, als je samenwerkt, wie wat en wanneer gaat doen.
-
Je kunt benoemen hoeveel tijd je hebt voor elke vervolgstap van KriTiCO.
-
Je weet hoe je achter het antwoord/de antwoorden op je vraag/vragen gaat komen.
-
Je kunt meer bronnen benoemen dan alleen artikelen of schriftelijke bronnen.
-
Je weet wanneer je welke vraag beantwoord wilt hebben.
​
Toepassen/tips:
Je houdt alle stappen en doelen bij via een logboek/online document.
Je maakt een planner met bijbehorende stappen en doelen, en vraagt hier feedback voor aan je docent.